راهنمای عضویت در اتحادیه

دریافت پروانه کسب برای راه اندازی فروشگاه یا واحد تجاری در هر صنف یا رسته ای لازم و ضروری است و بدون این مجوز نمی توان در واحد صنفی کسب و کار خود را راه انداخت. طبق ماده ۱۲ قانون نظام صنفی افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نمایند.
اخذ پروانه کسب مراحل مختلفی دارد که این مراحل به اختصار برای شما عزیزان شرح داده خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های اتحادیه تماس حاصل فرمائید.

الف ) تماس با اتحادیه

مراجعه حضوری به اتحادیه و یا تماس با شماره تلفن های ۳۷۳۸۸۵۷۵- ۳۷۳۶۱۷۸۱ جهت مشاوره در خصوص فعالیت صنفی مورد تظر با کارشناسان اتحادیه یکی از الزامات شروع هر شغلی می باشد چرا که با توجه به شرایط کلی بازار و همچنین شرایط محیطی مربوط به نقاط مختلف شهر ، هر فعالیت صنفی با چالش های عدیده ای روبرو می باشد که کارشناسان خبره اتحادیه می توانند با نظرات کارشناسانه خود متقاضیان را راهنمائی و ریسک شروع فعالیت صنفی را کاهش دهند. از طرف دیگر با توجه به مراحل ثبت نام در سامانه نوین اصناف و مشکلات موجود در این سامانه ، راهنمائی چگونگی ثبت اطلاعات و مدارک مورد نظر می تواند راه گشای متقاضیان باشد.

ب ) شرایط لازم برای صدور مجوز

۱- ثبت درخواست الکترونیکی در درگاه ملی مجوزهای کشور

۲– سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای رسمی و یا عادی (موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی) در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است.

۳– گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم (مشخص بودن پرداخت بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده)

۴– ثبت یا اصلاح اطلاعات در سامانه مودیان (موضوع ماده ۱۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان)

۵– گواهی دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش (موضوع بند ن ماده (۳۰) قانون نظام صنفی)

۶– کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن.

۷- دارا بودن حداقل هجده سال سن

۸– تعهد به رعایت الزامات : استفاده از قفل و حفاظ مناسب.(کرکره گردان یا درب آکاردئونی یا هرگونه تجهیزاتی که موجب ارتقاء ضریب امنیت و جلوگیری از سرقت شود.)

۹– تعهد به رعایت الزامات : عدم وجود هرگونه معبر ارتباطی اعم از موقت یا دائم به منازل مسکونی و اماکن عمومی همجوار.

۱۰–  تعهد به رعایت الزامات : استفاده از پنجره های ثابت و شیشه های مشجر در صورت اشراف به منازل مسکونی.

۱۱– تعهد به رعایت الزامات : مشخص بودن نام واحد صنفی برای عموم با استفاده از نام و خط فارسی و مضامین موافق عفت عمومی

۱۲– تعهد به رعایت الزامات : نصب دوربین مداربسته با رعایت شرایط فنی استاندارد (کیفیت تصویر حداقل ۲ مگاپیکسل برای محیط داخلی واحد صنفی و ۵ مگاپیکسل برای معابر ورودی و خروجی و محیط پیرامونی)
۱۳–  تعهد به رعایت الزامات : در صورت استقرار در حریم اماکن و تأسیسات دارای طبقه بندی یا اشراف بر این گونه مراکز، اخذ موافقت دستگاه ذیربط ضروری است. منظور از حریم در ضوابط انتظامی مقداری از اراضی اطراف اماکن و تاسیسات طبقه بندی شده کشور اعم از نظامی، انتظامی

۱۴– تعهد به رعایت الزامات : قبول مسئولیت نظارت بر حسن رفتار و فعالیت مدیران و شاغلین و رعایت شئون اخلاقی و حجاب (پوشش متعارف) شاغلین و مراجعین (خدمات دهنده گان وخدمات گیرندگان) بر اساس موازین قانونی توسط صاحب مجوز

۱۵– تعهد به رعایت الزامات : ضرورت حضور صاحب پروانه و یا مباشر قانونی وی در تمام ساعات فعالیت اماکن عمومی

۱۶– تعهد به رعایت الزامات : عدم نگهداری، فروش و ورود هرگونه حیوانات اهلی و خانگی (سگ، گربه، میمون و غیره )

۱۷– تعهد به رعایت الزامات : عدم بکارگیری مشمولان غایب و فراری و اتباع خارجی غیرمجاز (بدون داشتن پروانه اقامت و کار معتبر)، تحت هر عنوان

۱۸* شرایط تعلیق (لغو موقت) پروانه کسب واحد صنفی: در صورت گرانفروشی، کم فروشی و تقلب برای بار پنجم (پس از طی ترتیبات لازم در مراتب قبلی توسط مراجع ذیربط)، به مدت شش ماه پروانه کسب تعلیق و محل کسب تعطیل میشود( طبق ماده ۵۷، ۵۸ و ۵۹ قانون نظام صنفی).

۱۹ شرایط ابطال (لغو دائم) پروانه کسب واحد صنفی: ۱- در صورت عدم فعالیت بیش از ۶ ماه، تغییر محل کسب، تغییر نوع فعالیت، واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به غیر (تبصره ۵ ماده ۱۲ قانون نظام صنفی)- ۲- در صورت انقضای تاریخ پروانه کسب (تبصره ۲ ماده ۵ قانون نظام صنفی)- ۳- در صورت عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه فروشگاهی پس از گذشت یکسال از تاریخ دریافت اخطار کتبی (تبصره ۱ ماده ۲۴ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان)- ۴- در صورت انجام مواردی که به موجب حکم قانونی یا محکمه موجب لغو پروانه کسب میشود.

ج ) مدارک لازم برای صدور مجوز

۱– سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای رسمی و یا عادی (موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی) در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است.

۲– گواهی دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش (موضوع بند ن ماده (۳۰) قانون نظام صنفی)

۳– کارت ملی متقاضی برای اتباع ایرانی

۴– گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵– گواهی پایان خدمت و یا معافیت دایم یا موقت از خدمت دوره ضرورت برای موسس، مدیر، مربی و مدرس

د ) استعلامات بین دستگاهی

۱– تایید اطلاعات هویتی شخص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

۲– گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم (مشخص بودن پرداخت بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده)

۳– استعلام گواهی صلاحیت از پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا (آنلاین)

۴– گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- استعلام بهداشت محیط از طریق سامانه سامح جهت رسته هائی که الزام به تائیدیه اداره بهداشت دارند.

۶- مدرک فنی و حرفه ای و یا دانشگاهی متقاضی و یا احدی از افراد شاغل در واحد صنفی جهت رسته های تولیدی

توجه: براساس احکام قانونی، ارسال تمامی استعلامات بین دستگاهی (آب، برق، گاز، محیط زیست، منابع طبیعی و…) و پیگیری و دریافت پاسخ آنها برای هر مجوز کسب وکار، به عهده مرجع اصلی صادرکننده مجوز است. بر این اساس، مرجع اصلی صادرکننده این مجوز، موظف است مدارک احتمالی لازم برای دریافت پاسخ استعلام ها را در درگاه تخصصی خود بطور دقیق و شفاف اعلام و بصورت الکترونیکی از متقاضی دریافت و طی زمان تعیین شده برای صدور این مجوز، پاسخ این استعلام ها را نیز اخذ نماید.

* در خصوص رسته فروش ظروف یکبار مصرف با توجه به اینکه می بایست اداره بهداشت رعایت اصول بهداشتی را در واحد صنفی تأئید نماید لذا اخذ گواهی اداره بهداشت از طریق سامانه سامح الزامی می باشد. (دارا بودن متراژ مورد نظر اداره بهداشت ، از کف تا سقف دیوار ها کاشی و سرامیک شده باشد ، واحد صنفی دارای آب و راه آب باشد و …) ؛ و به همین دلیل کلیه رسته های دیگر می بایست از عرضه و فروش ظروف یکبار مصرف اکیداً خودداری نمایند.
* در خصوص رسته های تولیدی متقاضی پروانه کسب و یا احدی از افراد شاغل در واحد تولیدی می بایست مدرک فنی و حرفه ای و یا دانشگاهی در رشته مربوط به رسته مورد نظر به اتحادیه و همچنین سامانه مجوزها ارائه نماید.
* در خصوص رسته شهربازی کوچک نگهداری کودک با توجه به نامه شماره ۱۱۰/۳/۱۰۷۹۳ مورخه ۹۷/۱۲/۰۱ اتاق اصناف مرکز استان فارس در خصوص عدم صنفی بودن رسته شهر بازی کوچک جهت نگهداری ساعتی (موقت)کودکان ، از پذیرش متقاضی در این رسته معذوریم .
* در انتها باز تأکید می گردد با توجه به اینکه در صورت عدم رعایت شرایط و ضوابط مخصوص به هر رسته صنفی، این اتحادیه از صدور پروانه کسب جهت فرد صنفی معذور می باشد لذا قبل از شروع فعالیت حتماً در خصوص شرایط رسته مورد نظر با کارشناسان اتحادیه مشورت نمائید.

جهت دانلود شرح شغلی رسته های اتحادیه اینجا را کلیک نمائید.

جهت دانلود راهنمای ده گام ثبت نام در سامانه مجوزها اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود قانون نظام صنفی اینجا را کلیک نمائید.

جهت دانلود قانون مالیات های مستقیم (با اصلاحات ۹۴/۰۴/۳۱) اینجا را کلیک نمائید.

جهت دانلود راهنمای سامانه سامح (جهت تائیدیه بهداشت محیط) اینجا را کلیک نمائید.