قابل توجه کلیه واحدهای صنفی تحت پوشش : الزام ثبت اطلاعات توزیع و تجارت در سامانه‌ جامع تجارت

به نام خدا
واحدهای اقتصادی عرضه کننده کالا (کلیه فعالین تجاری از مبدا وارداتی و تولیدی تا سطح عمده فروشی و خرده فروشی و شرکت‌های پخش) ملزم به ثبت اطلاعات توزیع و تجارت در سامانه‌های جامع تجارت و انبارها هستند. لازمه‌ ثبت اطلاعات در سامانه‌ تجارت و انجام معاملات در این سامانه داشتن کد نقش است. با توجه به اینکه پیش ثبت نام اولیه اغلب فعالیت های صنفی از طریق سامانه مجوز ها در سامانه جامع تجارت صورت پذیرفته است ؛ لذا می بایست مشخصات به دقت بررسی و تکمیل گردد.

راهنمای مراحل دریافت کد نقش و تکمیل فعالیت تجاری در سامانه جامع تجارت

۱. برای دریافت کد نقش و تکمیل فعالیت تجاری در سامانه جامع تجارت  ابتدا باید در سامانه جامع تجارت ایران به نشانی ntsw.ir ثبت‌نام کنید. سپس از بخش «ثبت‌نام»، گزینه «ثبت‌نام کاربران ایرانی» را انتخاب کنید. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اید، بر روی دکمه «ورود» کلیک کنید. به‌منظور ورود کافیست با وارد نمودن کد ملی و رمز عبور خود ، به این سامانه وارد شوید. همچنین شما قادر خواهید بود تا اطلاعات خود را به صورت تکمیل شده در فرم ثبت‌نام مشاهده کرده و آن را در صورت نیاز ویرایش نمائید.
۲. سپس به صفحه بعد منتقل می‌شوید که باید در این صفحه اطلاعات خواسته شده را به درستی تکمیل کنید. سپس با کلیک بر روی گزینه «ذخیره اطلاعات و ادامه» به مرحله بعدی بروید.
۳. در این مرحله شما باید شماره تلفن همراه خود را اعتبار سنجی کنید. برای اعتبار سنجی شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید.
 روش اول، صحت سنجی و ارسال کد اعتبار سنجی به شماره تلفن همراه شما با انتخاب این گزینه و سپس وارد کردن شماره تلفن همراه خود، یک «کد تایید» دریافت می‌کنید که پس از وارد کردن کد تایید در قسمت مربوطه، شماره تلفن همراهتان اعتبار سنجی خواهد شد.
روش دوم، اعتبار سنجی شماره تلفن همراه از طریق شماره‌گیری کد USSD:
 با انتخاب این گزینه یک کد ussd به شما نمایش داده خواهد شد که با شماره‌گیری آن از طریق تلفن همراه خود، یک کد تایید در تلفن همراهتان به شما نمایش داده می‌شود. شما باید این کد تایید را در کادر مربوطه در سامانه دریافت کد نقش وارد کنید و سپس به مرحله بعدی بروید.
۴. در این مرحله شما به صفحه کاربری خود در سامانه دریافت کد نقش هدایت می‌شوید. در این صفحه به منظور ادامه فرآیند دریافت کد نقش، باید بر روی گزینه «عملیات پایه» کلیک کنید و سپس گزینه « بارگذاری صلاحیت‌ها» را انتخاب نمایید.
۵. پس از انتخاب گزینه فوق شما به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که باید گزینه «فعالیت‌های تجاری جدید» را انتخاب کنید.
۶. سپس به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که باید اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.  دقت داشته باشید که در این مرحله حوزه فعالیت خود را به درستی انتخاب کنید، همچنین شماره تماس و کد پستی مندرج در مجوز خود را وارد نمایید. بنا به اینکه اغلب مجوزهای صنفی در این سامانه از قبل ثبت گردیده لذا می بایست نسبت به تکمیل و یا تصحیح مجوز خود اقدام و در غیر اینصورت با کلیک بر روی گزینه « افزودن مجوزهای فعالیتی» و سپس «ثبت اطلاعات»، به مرحله بعدی فرآیند دریافت کد نقش منتقل شوید.
۷. پس از کلیک بر روی گزینه ثبت درخواست، درخواست شما برای دریافت کد نقش ثبت خواهد شد.  توجه داشته باشید که مدت زمان مورد نیاز برای بررسی درخواست شما بین ۱۵ دقیقه تا ۲۴ ساعت خواهد بود. در صورت تایید درخواست شما، در بخش بارگذاری صلاحیت‌ها کد نقش تخصیص داده شده به شما قابل مشاهده خواهد بود.

چند نکته مهم: 

این سامانه قابلیت استفاده از طریق تلفن همراه را ندارد و حتماً می بایست ازطریق کامپیوتر و یا لپ تاپ کاربری صورت پذیرد.
در صورت امکان یک کاربر ویژه جهت انجام امور مربوط به سامانه جامع تجارت قرار داده شود تا پیگیر مسائل مربوط به این سامانه و هماهنگی های لازم با رابط سامانه در سازمان صنعت ، معدن و تجارت باشد.
شماره تلفن همراه و کد ملی درخواست کننده کد نقش باید با هم هم‌خوانی داشته باشند. (شماره تلفن متعلق به شماره ملی باشد)
کدپستی و تلفن ثابت ثبت شده در درخواست دریافت کد نقش، با کدپستی و شماره تلفن ثابت ثبت شده در مجوز صنفی یکسان باشد
حتما در سامانه جامع تجارت می بایست انبار تعریف شده باشد در غیر اینصورت سامانه قفل می گردد.
در قسمت حوزه فعالیت به هیچ عنوان سایر فعالیت ها انتخاب نگردد چرا که پس از مدتی خرید شما از بورس و یا شخص دیگر در سامانه قفل خواهد گردد.
تولیدکنندگان حتماً نقش تولیدکننده را انتخاب نمایند تا در سامانه نیز تنها ورود و خروج کالا مهم باشد و خریدار در ثبت اطلاعات نقشی نداشته باشد.
عمده فروشان می بایست حتما در ورود اطلاعات فروش خود ، کدملی و تلفن همراه خریدار را درج نمایند.
در قسمت « مدیرت اسناد ورودی» حتماً تایید و یا عدم تایید  ورود کالا لحاظ گردد. تکلیف این اسناد می بایست از زمان ایجاد حداکثر طی ۱۵ روز  روشن شود و الا سیستمی تایید خواهد گردید و در صورت مغایرت جرائم مربوطه لحاظ خواهد شد.
عدم ثبت نام در سامانه فوق الذکر شامل جریمه های قانونی خواهد گردید. در صورت بازدید بازرسان تعزیرات از واحدهای صنفی (به خصوص واحدهای تولیدی و عمده فروش) مواد اولیه و  کلیه کالاهای ثبت نشده در سامانه جامع تجارت به مصداق کالای قاچاق بوده و برابر قوانین موجود شامل جریمه خواهد گردید.
در صورت ثبت نام در سامانه مذکور می بایست اسناد ورودی و فروش کالاهای مورد عرضه در این سامانه کاملاً به روز باشد مجددا تاکید می گردد در غیر این صورت کلیه کالاهای ثبت نشده در سامانه جامع تجارت به مصداق کالای قاچاق بوده و شامل جریمه های قانونی خواهد گردید.
** مراحل فعالیت تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت به این ترتیب می بایست باشد :
۱- ثبت نام اولیه در سامانه جامع تجارت و ورود به سامانه  ۲- تکمیل مشخصات مربوط به مجوز و حوزه فعالیت  ۳- ثبت انبار
۴- انتخاب نقش تولیدکننده  ۵- مدیرت اسناد ورودی ۶- اظهار خروج کالا   ۷- دکمه «جدید» زده شود
۸- انبار انتخاب شود  ۹- سند استفاده در تولید زده شود
کلیه نامه های مربوط به سامانه جامع تجارت و سامانه انبار ها بر روی وب سایت اتحادیه قابل مشاهده می باشد.
* جهت رفع اشکالات و سؤالات احتمالی در خصوص سامانه جامع تجارت ابتدا بخش مستندات پایگاه آموزش و اطلاع رسانی سامانه جامع تجارت را مطالعه فرمائید و در صورت عدم رفع مشکل مراتب را با رابط این سامانه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس جناب آقای بن تمیم (به آدرس چهار راه ادبیات ، بلوار چهل مقام ساختمان شماره ۱ سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس و شماره تلفن ۳۲۲۸۸۰۴۴ ) هماهنگ نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *